Василена (Васи) Вълчанова

·

·


позиция:

Marketing consultant

експерт в сферите на:

Контент Маркетинг, Брандинг, Брандови съобщения

Локация:

София, България

Социални медии/Уебсайт:

Васи е експерт по маркетинг чрез съдържание, бранд позициониране и копирайтинг. Има над 15 години опит с изграждане на цялостни маркетинг стратегии, контент планиране и създаване на текстове, разкриващи стойността на бранда. С уменията си е помагала на SaaS платформи с над 500,000 регистрирани потребители и електронни магазини с €12,000,000 годишен оборот. Работи и с агенции и експерти предлагащи B2B услуги, които имат нужда да затвърдят ролята си на лидери на мнение в своята сфера.

В работата си, тя се старае да бъде както изпълнител, така и обучител. Помага на клиентите си да създадат добре структурирана стратегия и споделя практически съвети и ноу-хау с екипа, така че те да продължат изпълнението на плана самостоятелно. Обича да казва, че се старае да е “незаменима в началото и напълно заменима дългосрочно”.

В свободното си време организира събития за популярна наука с Ratio, бяга и гледа неимоверни количества театър и мюзикъли.


Моето начало всъщност е в сферата на Public Relations – тогава вярвах, че организирането на събития е моето нещо, но реалността ме опроверга. В първата ми година в университета чух за съществуването на нещо наречено "блог" и реших да експериментирам. 17 години по-късно, продължавам да се самоопределям като "блогър".

Постепенно започнах да навлизам в дигиталния маркетинг и това, йоето видях там, ми хареса. Допадна ми директната връзка с аудиторията, без посредници, възможността за бързо тестване на различни идеи и постоянното разкриване на нови територии за комуникация.

Занимавала съм се с доста различни маркетингови активности, но намерих своето нещо в маркетинга чрез съдържание и сферата на brand messaging. Накратко, използването на думи за вършене на работа :) Това е и основата, на която градя работата си днес.

Мисля, че за развитието на един професионалист са важни две неща: среда и любопитство.

Първата точка вече е по-лесна. Когато аз навлизах в сферата, тепърва започваше да се оформя общност от дигитални маркетинг специалисти, но днес вече имаме възможности за споделяне и подкрепа, включително с WiM-BG! Създавайте връзки с други експерти в сферата, тези контакти ще са ви не просто полезни, но понякога се превръщат и в много по-дълбоки приятелства.

Любопитството пък е ключово, защото в сферата на маркетинга няма как да стоиш на едно място. Трябва да сте готови постоянно да учите и да търсите новото. И не просто да го правите, но и това да ви пали и зарежда. Инвестирайте време в следенето на тенденции и експериментирането с нови неща. Това ще е голямото ви предимство.

Няма да изреждам тук маркетинг софтуер, но ще ви споделя нещо друго: Readwise Reader. Не обичам да разчитам на алгоритъма да ми достави съдържанието от източниците, които следя редовно. Затова използвам контент-четец, който агрегира всичките ми любими сайтове и нюзлетъри на едно място. Това ми помага постоянно да съм в течение с най-новото и да имам отделна среда за четене и учене. Писала съм доста по темата в моята статия за това как да станем power reader..

Голямо предизвикателство бе преходът ми към независим консултант. През 2019-а, след повече от 10 години прекарани във вътрешни маркетинг отдели най-накрая реших да започна самостоятелна работа с клиенти.

Имам привилегията през годините да съм изградила достатъчно контакти и видимост онлайн, така че намирането на проекти не беше трудно. Това обаче не промени усещането за несигурност – не знаех дали наличието на работа ще продължи, приемах серия проекти, които не се вписваха в основните ми интереси, работех на пълни обороти, често над капацитет.

Постепенно (и след като че ли задължителния бърнаут) успях да намеря баланса и да бъда по-сигурна в своите възможности. Не мисля, че имам добър отговор как да стигнете добаланса, без да минете през хаоса. Единственият ми съвет е да се осланяте на ментори или специалисти. От над година работя с терапевт и това е едно от най-добрите решения, които съм взимала в личен и професионален план. В България това като че ли още е тема-табу и трябва да имаш "сериозни проблеми" за да се обърнеш към специалист. Истината е, че терапевтът е просто фитнес-треньор за мозъка. Да, можеш сам да си измислиш програма, но рискът от контузии е по-голям, а и скоростта на напредък е по-малка. Затова треньорът помага!


Не мисля, че има по-добра противоотрова от добрия пример и подкрепа. Да виждаш други като теб да правят и успяват. Да мога да говоря с онези, които вървят по същия път. Това е и голямата стратегическа роля на общности като нашата тук.
Василена (Васи) Вълчанова
Tweet

Когато Лазарина ми сподели идеята си за общността, ѝ казах, че от първия си ден като фрийлансър съм искала да създам нещо такова. Е, приоритетите си казаха думата при мен, но се радвам, че тя превърна тази идея в реалност.

Тук съм, защото знам, че в България има много умни и вдъхновяващи жени, с които още не се познавам. Време е да се запознаем! Ще се радвам и да предавам това, което съм научила по трудния начин на тези с по-малко опит. Така може би ще се доближа до ментора, който аз не съм имала по своя път.

Лесно е тук да влезем в темата за AI, но мен в момента ме вълнува нещо друго. Едно от големите обещания на дигиталния маркетинг беше възможността за много детайлно проследяване на резултати и почти научни експерименти. С по-голямото желание на потребителите да запазят личната си информация това става все по-малко вярно, а малките компании виждат, че тестовете със статистически значими резултати могат да се реализират при нива на трафик, които са трудно постижими за един стартъп.

В последната година-две наблюдавам една интересна тенденция, която малко връща махалото към разбиранията от средата на миналия век. Работи се за познаваемост, за създаване на връзка с аудиторията, за емоционално влияние. Много експерти споделят, че точното атрибутиране на резултати е пълен мираж и трябва по-скоро да се фокусираме върху неща като общ brand uplift и корелация.

На пръв поглед изглежда, че сме направили пълен кръг от старото към новото обратно към старото. Всъщност по-скоро е спирала нагоре – да, гледаме към златните години на рекламата и класическите комуникационни модели, но можем да ги персонализираме и адаптираме с помощта на AI. Интересно ми е какво ще се случва на тази пресечна точка.

Преди всичко, искам да бъда човек, който помага. Винаги съм се старала да споделям това, което съм научила, за да направя следващата стъпка по-лесна за останалите – независимо дали говорим за колеги от маркетинг бранша или, да речем, за собственици на малък бизнес, които трябва да развиват маркетинга си сами. Това е фундаментът, който залегна в основата на блога ми, на практиката ми като трейнър, но и на работата ми с клиенти. В нея се старая не просто да предоставям услуга, но и да обучавам вътрешния маркетинг екип как следващия път да изпълни задачата самостоятелно. Целта е да не ги правя зависими от моето присъствие дългосрочно и да им предавам нови знания.

Както много дигитални професионалисти, старая се хобитата ми да ме държат далеч от екраните на устройства. Бягането е неразделна част от моята седмица – изморява ме физически, но ме центрира ментално. По сходен начин ми действат и разходките в планината, въпреки че там прекарвам доста по-малко време, отколкото ми се иска.

По принцип имам голяма нужда от контрол и силно чувство за перфекционизъм. За да го "лекувам", в началото на годината се записах на класове по съвременен танц – нещо много далеч от наличните ми умения и познания. Много е освобождаващо да правиш нещо, в което никога няма да си обективно много добра. Кара те да забравиш всякакво желание за перфектност и просто да се фокусираш върху изживяването. Препоръчвам дълбоко винаги да се занимавате с нещо, в което сте абсолютни начинаещи!

Мисля, че ние жените много по-трудно си вярваме. Много говорим за impostor syndrome, но това измества фокуса и поставя цялата отговорност върху индивида. Истината е, че дори днес в съвременните западни общества за жените продължава да има... ако не препятствия, то поне високи прагчета за прескачане. На пръв поглед не изглеждат като нещо голямо, но вероятността да се спънеш е голяма точно затова. Никой няма да ти каже "мястото ти е в кухнята", но пък мъжете още не ги питат кой ще нахрани децата, когато са се заседяли до късно в офиса.

Не мисля, че има по-добра противоотрова от добрия пример и подкрепа. Да виждаш други като теб да правят и успяват. Да мога да говоря с онези, които вървят по същия път. Това е и голямата стратегическа роля на общности като нашата тук.


За нас беше истинско удоволствие да опознаем Василена по-добре! Също така сме особено щастливи, че тя се съгласи да заеме подкрепяща роля в общността, за да ни помогне да порастнем като Съветник на общността.!

Ако сте член на общността Жени в Маркетинг - България и искате да бъдете представени под формата на интервю, моля попълнете формата за запитване.

Ако все още не сте член на общността, но бихте искали да бъдете, запишете се тук.


bg_BGБългарски