Количката ви в момента е празна!
позиция:
Marketing consultant
експерт в сферите на:
Контент Маркетинг, Брандинг, Брандови съобщения
Локация:
София, България
Социални медии/Уебсайт:
Васи е експерт по маркетинг чрез съдържание, бранд позициониране и копирайтинг. Има над 15 години опит с изграждане на цялостни маркетинг стратегии, контент планиране и създаване на текстове, разкриващи стойността на бранда. С уменията си е помагала на SaaS платформи с над 500,000 регистрирани потребители и електронни магазини с €12,000,000 годишен оборот. Работи и с агенции и експерти предлагащи B2B услуги, които имат нужда да затвърдят ролята си на лидери на мнение в своята сфера.
В работата си, тя се старае да бъде както изпълнител, така и обучител. Помага на клиентите си да създадат добре структурирана стратегия и споделя практически съвети и ноу-хау с екипа, така че те да продължат изпълнението на плана самостоятелно. Обича да казва, че се старае да е “незаменима в началото и напълно заменима дългосрочно”.
В свободното си време организира събития за популярна наука с Ratio, бяга и гледа неимоверни количества театър и мюзикъли.
Екипът на Жени в Маркетинг - България имаше удоволствието и привилегията да зададе на Василена няколко въпроса за нейната кариера, мнения относно маркетинг индустрията, и за нея самата. Ето какво отговори тя.
Как започнахте кариерата си в маркетинга?
Моето начало всъщност е в сферата на Public Relations – тогава вярвах, че организирането на събития е моето нещо, но реалността ме опроверга. В първата ми година в университета чух за съществуването на нещо наречено "блог" и реших да експериментирам. 17 години по-късно, продължавам да се самоопределям като "блогър".
Постепенно започнах да навлизам в дигиталния маркетинг и това, йоето видях там, ми хареса. Допадна ми директната връзка с аудиторията, без посредници, възможността за бързо тестване на различни идеи и постоянното разкриване на нови територии за комуникация.
Занимавала съм се с доста различни маркетингови активности, но намерих своето нещо в маркетинга чрез съдържание и сферата на brand messaging. Накратко, използването на думи за вършене на работа :) Това е и основата, на която градя работата си днес.
Какъв съвет бихте дали на жените, които тепърва започват кариера в маркетинга в България?
Мисля, че за развитието на един професионалист са важни две неща: среда и любопитство.
Първата точка вече е по-лесна. Когато аз навлизах в сферата, тепърва започваше да се оформя общност от дигитални маркетинг специалисти, но днес вече имаме възможности за споделяне и подкрепа, включително с WiM-BG! Създавайте връзки с други експерти в сферата, тези контакти ще са ви не просто полезни, но понякога се превръщат и в много по-дълбоки приятелства.
Любопитството пък е ключово, защото в сферата на маркетинга няма как да стоиш на едно място. Трябва да сте готови постоянно да учите и да търсите новото. И не просто да го правите, но и това да ви пали и зарежда. Инвестирайте време в следенето на тенденции и експериментирането с нови неща. Това ще е голямото ви предимство.
Кои са маркетинг ресурсите и инструментите, без които не можете?
Няма да изреждам тук маркетинг софтуер, но ще ви споделя нещо друго: Readwise Reader. Не обичам да разчитам на алгоритъма да ми достави съдържанието от източниците, които следя редовно. Затова използвам контент-четец, който агрегира всичките ми любими сайтове и нюзлетъри на едно място. Това ми помага постоянно да съм в течение с най-новото и да имам отделна среда за четене и учене. Писала съм доста по темата в моята статия за това как да станем power reader..
Кой беше най-предизвикателният аспект от кариерата ви до сега и как го преодоляхте?
Голямо предизвикателство бе преходът ми към независим консултант. През 2019-а, след повече от 10 години прекарани във вътрешни маркетинг отдели най-накрая реших да започна самостоятелна работа с клиенти.
Имам привилегията през годините да съм изградила достатъчно контакти и видимост онлайн, така че намирането на проекти не беше трудно. Това обаче не промени усещането за несигурност – не знаех дали наличието на работа ще продължи, приемах серия проекти, които не се вписваха в основните ми интереси, работех на пълни обороти, често над капацитет.
Постепенно (и след като че ли задължителния бърнаут) успях да намеря баланса и да бъда по-сигурна в своите възможности. Не мисля, че имам добър отговор как да стигнете добаланса, без да минете през хаоса. Единственият ми съвет е да се осланяте на ментори или специалисти. От над година работя с терапевт и това е едно от най-добрите решения, които съм взимала в личен и професионален план. В България това като че ли още е тема-табу и трябва да имаш "сериозни проблеми" за да се обърнеш към специалист. Истината е, че терапевтът е просто фитнес-треньор за мозъка. Да, можеш сам да си измислиш програма, но рискът от контузии е по-голям, а и скоростта на напредък е по-малка. Затова треньорът помага!
Защо станахте част от Women in Marketing - Bulgaria и как виждате своя принос за мисията на общността?
Когато Лазарина ми сподели идеята си за общността, ѝ казах, че от първия си ден като фрийлансър съм искала да създам нещо такова. Е, приоритетите си казаха думата при мен, но се радвам, че тя превърна тази идея в реалност.
Тук съм, защото знам, че в България има много умни и вдъхновяващи жени, с които още не се познавам. Време е да се запознаем! Ще се радвам и да предавам това, което съм научила по трудния начин на тези с по-малко опит. Така може би ще се доближа до ментора, който аз не съм имала по своя път.
Кои тенденции или развития в индустрията намирате за най-вълнуващи или предизвикателни в момента?
Лесно е тук да влезем в темата за AI, но мен в момента ме вълнува нещо друго. Едно от големите обещания на дигиталния маркетинг беше възможността за много детайлно проследяване на резултати и почти научни експерименти. С по-голямото желание на потребителите да запазят личната си информация това става все по-малко вярно, а малките компании виждат, че тестовете със статистически значими резултати могат да се реализират при нива на трафик, които са трудно постижими за един стартъп.
В последната година-две наблюдавам една интересна тенденция, която малко връща махалото към разбиранията от средата на миналия век. Работи се за познаваемост, за създаване на връзка с аудиторията, за емоционално влияние. Много експерти споделят, че точното атрибутиране на резултати е пълен мираж и трябва по-скоро да се фокусираме върху неща като общ brand uplift и корелация.
На пръв поглед изглежда, че сме направили пълен кръг от старото към новото обратно към старото. Всъщност по-скоро е спирала нагоре – да, гледаме към златните години на рекламата и класическите комуникационни модели, но можем да ги персонализираме и адаптираме с помощта на AI. Интересно ми е какво ще се случва на тази пресечна точка.
Как бихте искали да бъдете запомнени в индустрията?
Преди всичко, искам да бъда човек, който помага. Винаги съм се старала да споделям това, което съм научила, за да направя следващата стъпка по-лесна за останалите – независимо дали говорим за колеги от маркетинг бранша или, да речем, за собственици на малък бизнес, които трябва да развиват маркетинга си сами. Това е фундаментът, който залегна в основата на блога ми, на практиката ми като трейнър, но и на работата ми с клиенти. В нея се старая не просто да предоставям услуга, но и да обучавам вътрешния маркетинг екип как следващия път да изпълни задачата самостоятелно. Целта е да не ги правя зависими от моето присъствие дългосрочно и да им предавам нови знания.
Извън работата, какви хобита или дейности ви доставят радост и презареждат вашата креативност?
Както много дигитални професионалисти, старая се хобитата ми да ме държат далеч от екраните на устройства. Бягането е неразделна част от моята седмица – изморява ме физически, но ме центрира ментално. По сходен начин ми действат и разходките в планината, въпреки че там прекарвам доста по-малко време, отколкото ми се иска.
По принцип имам голяма нужда от контрол и силно чувство за перфекционизъм. За да го "лекувам", в началото на годината се записах на класове по съвременен танц – нещо много далеч от наличните ми умения и познания. Много е освобождаващо да правиш нещо, в което никога няма да си обективно много добра. Кара те да забравиш всякакво желание за перфектност и просто да се фокусираш върху изживяването. Препоръчвам дълбоко винаги да се занимавате с нещо, в което сте абсолютни начинаещи!
Има ли конкретни предизвикателства, с които сте се сблъсквали като жена в маркетинг индустрията и как ги преодоляхте?
Мисля, че ние жените много по-трудно си вярваме. Много говорим за impostor syndrome, но това измества фокуса и поставя цялата отговорност върху индивида. Истината е, че дори днес в съвременните западни общества за жените продължава да има... ако не препятствия, то поне високи прагчета за прескачане. На пръв поглед не изглеждат като нещо голямо, но вероятността да се спънеш е голяма точно затова. Никой няма да ти каже "мястото ти е в кухнята", но пък мъжете още не ги питат кой ще нахрани децата, когато са се заседяли до късно в офиса.
Не мисля, че има по-добра противоотрова от добрия пример и подкрепа. Да виждаш други като теб да правят и успяват. Да мога да говоря с онези, които вървят по същия път. Това е и голямата стратегическа роля на общности като нашата тук.
За нас беше истинско удоволствие да опознаем Василена по-добре! Също така сме особено щастливи, че тя се съгласи да заеме подкрепяща роля в общността, за да ни помогне да порастнем като Съветник на общността.!
Ако сте член на общността Жени в Маркетинг - България и искате да бъдете представени под формата на интервю, моля попълнете формата за запитване.
Ако все още не сте член на общността, но бихте искали да бъдете, запишете се тук.