Лазарина Стоянова (Stoy)

·

·


позиция:

Основател, MLforSEO

Основател и Организатор, Жени в Маркетинг - България

ML/SEO Консултант

експерт в сферите на:

Органично търсене / SEO, ИИ/МО, Автоматизации и Програмен Маркетинг, Маркетинг Аналитика

Локация:

София, България

Социални медии/Уебсайт:

Лазарина Стоянова (Lazarina Stoy.) е консултант по органично търсене и машинно обучение и основател на MLforSEO – онлайн обучителна платформа по машинно обучение и автоматизации за специалисти по органичен маркетинг. Лазарина е работила с десетки екипи в B2B, SaaS и големи технологии, за да подобри тяхното органично позициониране, а също така е обучила десетки екипи и професионалисти да използват силата на машинното обучение за автоматизация на задачи. Лазарина също е международен лектор, обучител и ментор, помагайки на колеги маркетолози да започнат своята кариера в науката за данни и машинното обучение.


Кариерата ми в маркетинга започна много рано - винаги съм имала страст към маркетинга. Занимавала съм се с Direct Marketing като една от първите ми позиции, още когато бях тийнейджър. Тогава работих като Promoter на марки от портфолиото на Unilever и на Procter & Gamble в кампании за промоции на продуктите на тези марки в магазини.

По-късно по време на следването ми започнах да се занимавам с графичен дизайн и маркетинг в социални медии. Тогава обаче реших да се запозная по-обстойно с възможностите за автоматизация в маркетинга, което беше всъщност и причината да следвам компютърни науки и машинно обучение като магистратура.

След това, кариерата ми в сферата на маркетинга, се ориентира към SEO и органичен маркетинг, а малко по-късно и стратегическо консултиране на теми автоматизации в тази сфера и възможности за въвеждане на машинно обучение, на различни модули, с които работата да бъде извършена по-лесно и по-качествено, особено за сайтове, които са мащабни.

За жените, които те първа започват кариера в маркетинга в България, бих им препоръчала на първо място да се свържат с други жени, които работят в сферата, в която самите те искат да се развиват. Много по-лесно е един човек да има ментор или човек към когото може да се обърне за съвет или просто да сподели нещата през които преминава. Това за мен е било ключово да успявам да преодолея по-лесно конкретни препядствия или да се развивам по-бързо.

Друго нещо, което бих казала е започването на портфолио, възможно най-рано. Портфолио може да значи проект по който вие работите, който ви е интересен. Може да бъде личен сайт, който да развивате, където да споделяте нещата, които научавате. Може да бъде социални канали, които да развивате, или път GitHub страница за техническите маркетолози - каквото е релевантно за нишата ви. Независимо от сферата, хубаво е да имате портфолио.

И последното, което бих казала е възползвайте се от това, че на световно ниво има много общности за жените в маркетинга или в дигиталните технологии. Черпете идеи от тези общности. Показвайте се като експерт и като личност в тези общности и търсете развитие за себе си и за уменията си паралелно както на българския пазар, така и на чуждестранния. Индустрията ни е глобално-ореантирана, такива трябва да бъдем и ние.

Вдъхновявам се от много неща. Първото нещо, което ме вдъхновява са постиженията и успехите на жени като мен, работещи паралелно в сферата на дигиталния маркетинг и в сферата на технологиите.

Вдъхновявам се от жени, които успяват, макар и трудностите и пречките, които са поставени пред тях. Вдъхновявам се от хора, които следват мечтите си, дори и когато те вървят срещу очакванията на обществото.

Също така се вдъхновявам от нашата индустрия като цяло. Имам предвид това, че не са много индустриите, в които ние можем постоянно да се развиваме и постоянно да учим нещо ново всеки ден. Индустриите, както на дигиталния маркетинг, така и на технологиите, позволяват на експертите, които работят в тях да се развиват постоянно, ако искат да бъдат успешни в кариерата си и винаги дава възможности за развитие, научаване на нови неща, както и преквалифициране, ако това е нещото, което човека иска. Това, за мен като човек, който обича не само предизвикателствата, но и промяната, означава свобода, която не всяка кариера би могла да предизвика.

Относно маркетинг индустрията в България, основната промяна, която бих искала да видя е да бъдат празнувани повече успехите на жените в нашата индустрия. За да има общност за жени в маркетинг в България се заех с организацията на това пространство. Надявам се чрез тази обюност, да може жените работещи в индустрията да имат пространство, където да се чувстват припознати, разбрани и да успяват една на друга да си помогнат, за да могат заедно да се развиват.

Бих искала да видя повече шансове да се дават на хора, които нямат опит в индустрията, чрез менторски програми, обучения, стажове.

Бих искала също така да видя стандартизиране на услугите, които се предлагат в страната, редом със стандартите, които са наложени на световно ниво. За да се случи това нещо, трябва да има прозрачност на начина, по който конкретни услуги се извършват, и обучения на националния ниво, съобразени със световните стандарти.

Най-предизвикателният аспект от кариерата ми до сега е справянето с burnout и трудностите в намирането на work-life balance. Успях да го преодолея чрез дълбок анализ на себе си, своите умения и най-големите ми интереси, относно кариерата ми. Успях да разбера за себе си кои са нещата, които ми дават вдъхновение, нещата в които съм най-добра и как успявам да съчетая тези аспекти на работата ми по начин по който да мога да помогна на възможно най-много хора и компании, без да си разпилявам енергията в неща, които не ми носят нито духовно удовлетворение, нито кариерно развитие, в посоката, която преследвам.

Смятам, че всеки, който чувства burnout или има трудности с постигането на work-life balance, трябва да даде възможност на себе си да се адаптира като вземе време което да прекара извън ролята си. Независимо дали това са една-две седмици или няколко месеца, доколкото това е възможно от икономически, финансов, или чисто организационен аспект. Идеята на тази почивка от работата е да може да се направи дълбок анализ на силните и слабите качества, на нещата, които ви енергизират и нещата, които ви отнемат енергията. И също така анализ на сегашните умения, които имате и как те могат да ви служат по-добре.

Смятам, че ние сме хора, които не могат просто да работят. Трябва да има живот извън работата и трябва да намираме истински смисъл на работата ни спрямо характера ни и целите ни в живота. Колкото по-бързо се свържете с човека, който сте всъщност (извън вашата роля), толкова по-лесно ще можете да превъзмогнете такива моменти и сътресения в кариерата, ако се сблъскате с тях.


Смятам, че ние сме хора, които не могат просто да работят. Трябва да има живот извън работата и трябва да намираме истински смисъл в работата си спрямо характера и целите ни в живота.
Лазарина Стоянова
Tweet

Създадох и станах част от Women in Marketing България , за да мога да се свържа с жени, които са като мен. Жени, които работят в тази индустрия и които искат да помогнат на развитието на тази общност в България. Той като нямаме такава общност на този етап в страната, смятам, че е нужно тя да съществува.

Моя принос е от освен в организационен аспект да спомогна на тази общност да просъществува дългосрочен план, да бъда активен член и да споделям своите знания и ресурси с общността.

Има толкова много талантливи жени, които работят в сферата и за мен е привилегия да мога да поканя колкото се може повече от тях да станат част от общността и заедно да можем да помогнем на следващото поколение жени в страната споделяйки опит, давайки възможност за развитие, както и създавайки ресурси за обогатяване на както професионалното, така и личностното кариерно развитие.

Като човек фокусиран в техническия маркетинг и сферата на автоматизацията и машинното обучение, най-много се вълнувам за възможностите за автоматизиране на редица от задачите, които се извършват в сферата на маркетинга. За мен най-вълнуващо е това, че много от функциите, които ние имаме като маркетолози, могат да бъдат автоматизирани.

Паралелно с това е изключително предизвикателно да се създаде генерално ниво на обща култура на маркетолозите относно изкуственият интелект и машинното обучение, и как тези технологии могат да бъдат приложени в ежедневието. Според мен, това е и най-голямото предизвикателство. А именно да се обучат маркетолози към напреднали технологии и да успеят наистина да опитомят силата на изкуственият интелект и машинното обучение в ежедневието си. Това е и моето призвание - да спомогна в разрешаването на този конфликт и да дам възможност на маркетолозите всъщност да приложат изкуственият интелект по начин, който е устойчив.

Черпя вдъхновение от разходките в природата, времето прекарано навън, различни нови преживявания и дейности, свързани с дълбока релаксация.

Обожавам да ходя на дълги разходки с кучето ми, да тичам, да се движа. Харесвам йога и пилатес като практики, с които да успокоя съзнанието си. Направила съм така, че да интегрирам тези моменти в мини ритуали за започване и прекратяване на работния ден. По този начин успявам да изградя рутина, която ми помага да бъда както на 100% присъствена в личният си живот, така и да съм по-продуктивна по време на работа.

Обожавам да пробвам нови неща - дали ще е научаване на нещо ново, като нов тип тренировка, вид спорт, или пък ресторант, на който не съм била, или пък ново умение като шиене, например. Процеса на научаване е това, което ме зарежда.


За нас беше истинско удоволствие да опознаем по-добре Лазарина.

Ако сте член на общността Жени в Маркетинг - България и искате да бъдете представени под формата на интервю, моля попълнете формата за запитване.

Ако все още не сте член на общността, но бихте искали да бъдете, запишете се тук..


bg_BGБългарски